Preikestolen

13 augustus 2016 - Preikestolen, Noorwegen

Vandaag is het dan zover volgens de weersvoorspellingen waren die vandaag het beste voor een wandeling naar de Preikestolen. We moeten vroeg weg want het wel een eind rijden.(iets minder lang door de tomtom van de buurman en wat ik zelf ook al bedacht maar onze navigatie zei wat anders)Maar 4,5 uur rijden in plaats van 6 uur. De reis begint om 6:00 en na 4,5 uur zijn we er dan (de rit ernaartoe is ook weer zo magische)maar helaas waren de voorspellingen niet helemaal goed voorspeld. Het regent en ziet er naar uit dat het niet beter gaat worden dus eerste stop is het winkeltje voor regenponcho's en dan toch echt maar naar boven achter de andere mensen aan. Het eerste stuk is wel pittig denk ik al snel maar die is stijl en met allemaal kleine grind dus lastig lopen. Na een paar minuten sta je op een grote rots blok en heb je uitzicht op de parkeerplaats en dan zit je al een stuk hoger terwijl je dat niet doorheb. We hebben ook een stuk op vlonders gelopen en dat was leuk en even lekkerder lopen maar helaas niet te lang. We komen ook door een waterval heen met stenen dus genoeg variatie kwa wandelen. Ook hebben we over grote rotsblokken gelopen en meertjes met bomen en afgronden(heb ik niet gezien want het was gigantische mistig. Na 2 uur en een beetje zijn we boven en is die plaat best wel klein. even zitten en genieten van een appel en tijd voor een foto al zie je niet waar we zitten want het had ook een rost bij de parkeerterrein kunnen zijn. Maar nee we zijn er echt en de jongens heb ik niet 1 keer horen klagen en zeuren. We hebben helaas door de mist niet zo heel veel gezien maar het had wel iets bijzonders hoor daar lopen en weten dat je er staat maar niets ziet. Dan gaan we weer aan de reis naar beneden beginnen. We hebben veel gezien onderweg. Heel veel japanners of Chinese met allemaal nieuwe kleren en schoenen en ook met hakjes en heel veel mensen die we hebben ingehaald en daarna nooit meer gezien(geen idee of ze het einde hebben gehaald)en we hebben jesus gezien bovenop de preikestolen en gekke meiden die voor een foto iets geks gaan doen maar dat had ook zo anders kunnen uitpakken.Een maal beneden moet we wel iets halen als aandenken.Ik heb een kaart en een mok met elanden erop gehaald en voor de jongens een eland en kaart(dat hadden ze dik en dwars verdient).Koud en beetje klam van de mist en regen inde auto weer naar huis. Om 21:20 zijn we weer thuis. We hadden vanmorgen heel erg vroeg een kaartje neergelegd bij onze buren hun huisje want hun zoon is jarig.